Serwis o edukacji finansowej dzieci i młodzieży

BLIK – co to jest i jak działa?

Katarzyna Jóźwik   •   21 maja 2017 r.

BLIK, czyli system płatności bezgotówkowych za pośrednictwem telefonu komórkowego, miał premierę w Polsce kilka lat temu. Obecnie korzysta z niej ponad milion użytkowników w kraju. Dlaczego warto zainteresować się tą formą płatności?

Co to jest BLIK

Skąd pomysł?

BLIK powstał w 2013 r., kiedy sześć polskich banków nawiązało współpracę w ramach Polskiego Standardu Płatności sp. z o.o. Alior Bank, Bank Millenium, BZ WBK, ING Bank Śląski, mBank oraz PKO BP postanowiły stworzyć system płatności, który będzie zarówno wygodny, jak też bezpieczny dla klienta. Obecnie system dostępny jest również w Orange Finanse, T-Mobile Usługach Bankowych oraz Getin Banku.

Jak działa?

System jest dostępny wyłącznie dla klientów ww. banków. Każdy z nich udostępnia dedykowaną aplikację, którą należy zainstalować na telefonie komórkowym. BLIK jest jej integralną częścią, co oznacza, że nie trzeba instalować osobnej aplikacji, by móc z niego korzystać. Aby zapłacić mobilnie, trzeba wybrać w sklepie BLIK jako rodzaj płatności, uruchomić aplikację na swoim telefonie i potwierdzić transakcję wygenerowanym sześciocyfrowym kodem. Kolejnym krokiem jest akceptacja transakcji w aplikacji poprzez wprowadzenie PIN-u.

Gdzie można korzystać?

Płacić BLIK można w sklepach stacjonarnych i internetowych (obecnie ponad 30 000 korzysta z tego systemu płatności) oraz wypłacać pieniądze w bankomatach i wpłacać we wpłatomatach. Terminale i bankomaty obsługujące system oznaczone są z reguły charakterystycznym logo.

Przelewy na komórkę

Za pośrednictwem systemu można również dokonywać przelewów z jednego telefonu komórkowego na drugi. Wystarczy do tego numer telefonu osoby, do której mają trafić pieniądze. Ważne jest jednak, aby ta osoba miała zarejestrowany numer telefonu w aplikacji. w innym przypadku właściciel rachunku zostanie poinformowany o braku możliwości realizacji zlecenia.

Elektroniczny czek?

Ciekawą funkcją BLIK jest również utworzenia elektronicznego czeku, który pozwala przekazać pieniądze na odległość. Za pośrednictwem aplikacji wystarczy wskazać kwotę, wygenerować dziewięciocyfrowy kod oraz nadać hasło zabezpieczające. Przekazanie kodu i hasła wybranej osobie wystarczy, aby ta mogła go zrealizować. Osoba, która otrzymała dane do czeku, może wypłacić gotówkę z bankomatu bądź zapłacić nim za zakupy w internecie. Wygenerowany czek jest ważny przez 72 godziny.

Koszty

W przypadku kont dla dzieci i młodzieży korzystanie z BLIK jest w większości ofert bezpłatne. Wyjątkiem od tej reguły jest Konto Direct 13-18 w ING Banku Śląskim, gdzie tylko pierwsza wypłata gotówki z bankomatów innych niż ING Banku Śląskiego czy sieci Planet Cash jest bezpłatna, a każda kolejna kosztuje 2,50 zł. Dodatkowe opłaty za BLIK nalicza również Millennium Bank, w którym  – jeśli w poprzednim miesiącu nie została zarejestrowana żadna płatność kartą – prowizja za wypłaty gotówki w bankomatach nienależących do banku wynosi 5 zł. Taka sama opłata naliczana jest również w momencie realizacji elektronicznego czeku.

Wygoda i bezpieczeństwo

BLIK to przede wszystkim wygodna w użyciu forma płatności. Dzięki niemu możliwe jest płacenie telefonem, który z reguły ma się w kieszeni. Jednak czy korzystanie z mobilnego systemu płatności jest rzeczywiście bezpieczne? Kod generowany przez aplikację jest ważny tylko 2 minuty. Żeby ktoś obcy mógł rzeczywiście z niego skorzystać, musiałby mieć również dostęp do telefonu właściciela rachunku, aby zaakceptować transakcję. BLIK pozwala wprawdzie na płatności do 50 zł bez konieczności autoryzacji, co może narazić na straty w momencie zgubienia telefonu. Jednak banki pozwalają decydować klientom czy małe płatności też mają być zabezpieczane kodem. Banki określają też limity dzienne tego rodzaju transakcji. Dla własnego bezpieczeństwa warto również samodzielnie ustalić maksymalne kwoty, które mogą być zrealizowane za pośrednictwem innych usług dostępnych w ramach BLIK (np. maksymalna kwota czeku, limit płatności internetowych).

Jakieś wady?

Czy mobilny system płatności ma jakieś minusy? Wszystko zależy od tego, gdzie realizowane są transakcje. Z BLIK można bowiem korzystać wyłącznie w kraju. Ponadto dokonanie przelewu na inny telefon jest możliwy tylko na polski numer (prefiks +48).

Chociaż system jest coraz popularniejszy na rynku, zdarzają się jeszcze sytuacje, gdzie obsługa sklepu nie potrafi z niego korzystać (albo nawet nie wie, że istnieje). Wadą BLIKA jest też to, że nie wszystkie sklepy stacjonarne przyjmują płatności za jego pośrednictwem, ale sytuacja z pewnością zmieni się z biegiem czasu, kiedy mobilny system płatności stanie się jeszcze bardziej powszechny.