Programy oszczędnościowe dla rodziny
Codzienne oszczędzanie nie jest wcale skomplikowane. Każda rodzina, korzystając z różnego rodzaju rabatów czy programów lojalnościowych, jest w stanie obniżyć koszty życia nawet o kilkadziesiąt złotych miesięcznie.
Karta Dużej Rodziny
Jednym ze sztandarowych programów, którego celem jest obniżenie kosztów codziennego życia, jest Karta Dużej Rodziny (KDR). Przysługuje ona każdemu członkowi rodzinie, w której wychowuje się min. trójka dzieci. Rodzice otrzymują ją dożywotnio, dzieci zaś do ukończenia pełnoletności lub 25 lat w przypadku kontynuowana nauki aż do osiągnięcia tego wieku.
KRD uprawnia do otrzymania zniżek w wielu państwowych i prywatnych przedsiębiorstwach. Obecnie w programie uczestniczy przeszło 12 500 firm partnerskich działających w całej Polsce. Dzięki KDR można otrzymać rabat zarówno na artykuły pierwszej potrzeby (m.in. żywność, ubrania, pomoce edukacyjne), jak też na bilety do kina czy teatru, bilety kolejowe czy nawet usługi medyczne.
Korzystanie z usług firm honorujących kartę pozwoli nie tylko zaoszczędzić kilkadziesiąt złotych miesięcznie, ale umożliwi również rodzinom korzystanie z różnego rodzaju rozrywek (chociażby basen czy wizyta w parku rozrywki), na które dotychczas nie było ich stać.
Aby otrzymać KDR należy złożyć odpowiedni wniosek w gminie odpowiadającej miejscu zamieszkania rodziny. Wystarczy, że złoży go jeden pełnoletni członek rodziny, a kartę otrzyma każdy z jej członków.
Program Payback
Kolejnym dosyć popularnym programem, który pomaga zaoszczędzić na codziennych zakupach, jest Payback. Może do niego przystąpić każdy, kto ukończył 16 lat. Uczestnik programu otrzymuje kartę z indywidualną numerem, na którą zbiera punkty u partnerów programu. Zebrane punkty można wymieniać na nagrody, których wykaz dostępny jest na stronie internetowej Payback. Oprócz nagród rzeczowych w ramach programu dostępne są również liczne kupony uprawniające do dodatkowych zniżek. Osoby korzystające z niebieskiej karty mogą również korzystać z dodatkowych promocji w sklepach stacjonarnych i internetowych, które zostały przygotowane z myślą o użytkownikach Payback.
Gdzie dokładnie można zbierać punkty za zakupy? Wśród partnerów programu są stacje benzynowe, sklepy stacjonarne i internetowe, operatorzy telefoniczni, restauracje a nawet hotele czy banki. Sposób przyznawania punktów zależny jest od regulaminu obowiązującego u konkretnego partnera (np. 3 punkty za każde zatankowane 2 litry paliwa na stacjach BP). Przyznane punkty można wymienić na nagrody czy kupony w ciągu 36 miesięcy.
Aby przystąpić do programu, wystarczy wypełnić formularz zgłoszeniowy dostępny na stronie internetowej Payback bądź w placówkach partnerów.
Karty klienta w marketach
Tańsze codzienne zakupy możliwe są również dzięki kartom klienta dostępnych w poszczególnych marketach. Karta jest bezpłatna i pozwala korzystać ze specjalnych promocji dedykowanych stałym klientom sklepu. Coraz więcej marketów decyduje się na wprowadzenie tego rodzaju produktu.
Program Rodzinka w Carrefour
Program lojalnościowy Rodzinka dostępny w marketach Carrefour polega na zbieraniu punktów za zakupy na specjalną kartę lub dedykowaną aplikację mobilną. Punkty można otrzymać za zakupy do 9,99 zł (1 pkt.), za każde kolejne wydane 10 zł (3 pkt.) oraz za realizację specjalnych kuponów, które uprawniają do otrzymania dodatkowej puli punktów. Jednak za zakup alkoholu, papierosów, doładowań kart pre-paid, preparatów do początkowego żywienia niemowląt i dużego AGD punkty nie zostaną przyznane. Uzbieranie puli 600 punktów uprawnia do otrzymania e-kuponu rabatowego o wartości 10 zł.
ClubCard Tesco
Na zupełnie innych zasadach działa program lojalnościowy ClubCard w sklepach Tesco. Tutaj klient również otrzymuje plastikową kartę, na której zbiera punkty za zakupy. Zebrane punkty zamieniane są na kupony rabatowe na określone produkty, które są przesyłane do klienta pocztą tradycyjną. Skorzystanie z kuponu również uprawnia do naliczenia kolejnych punktów. Oczywiście kupony rabatowe mają również określony termin swojej ważności, na co należy zwracać uwagę.
Skarbonka w Auchan
Kolejną kartą stałego klienta, która ma pomóc w codziennym oszczędzaniu, jest Skarbonka w Auchan. W tym przypadku klient również otrzymuje plastikową kartę, na której rejestrowane są złotówki zwracane za zakup oznaczonych produktów. Gromadzone w Skarbonce pieniądze można wydać na kolejne zakupy. Jednak rabat, z którego chce skorzystać klient, nie może przekroczyć dziennie kwoty 760 zł i nie może być większy niż 30% ceny danego produktu. Bieżące saldo środków zgromadzonych w Skarbonce można sprawdzić na otrzymanym w kasie paragonie lub w czytnikach dostępnych w marketach.
Moja Biedronka
Za trendem stałych kart dla swoich klientów podąża również sieć sklepów Biedronka. W zeszłym roku wprowadziła kartę Moja Biedronka, za pośrednictwem której klienci mogą skorzystać ze specjalnych zniżek na określone produkty. Ponadto sieciówka regularnie organizuje dodatkowe promocje dla swoich stałych klientów. Największym hitem do tej pory była akcja „Gang Świeżaków”, gdzie otrzymywane specjalne karty za zakupy można było wymienić na pluszaki w kształcie owoców bądź warzyw.
Tańsze zakupy dla dziecka
Wraz z poszerzaniem oferty wielu drogerii o produkty przeznaczone dla dzieci, pojawiły się programy dla mam, które pozwalają skorzystać ze specjalnych promocji m.in. na pieluchy, kosmetyki do pielęgnacji dziecka czy dedykowane im produkty żywnościowe.
Karta Rossnę
Sieć drogerii Rossman realizuje program Karta Rossnę, który jest skierowany do kobiet w ciąży i rodziców maluchów do 3 roku życia. Aby skorzystać z programu, wystarczy zarejestrować dedykowaną kartę na stronie internetowej firmy lub skorzystać ze specjalnej aplikacji mobilnej. Osoby, które spodziewają się dziecka, otrzymują na start 3% zniżki. Od momentu narodzin malucha rabat może rosnąć co 90 dni o dodatkowy punkt procentowy. Aby rzeczywiście tak było, należy robić regularne zakupy w drogerii (min. 6 wizyt w ciągu 3 miesięcy). Maksymalnie można zyskać 10% zniżkę. Rabaty obejmują wszystkie produkty dla dzieci. Dodatkowo karta uprawnia do skorzystania z okresowych promocji.
Lifestyle Mamy Dzieci
Inną drogerią, która również przygotowała program lojalnościowy dla klientów-rodziców, jest Super-Pharm. Tak jak w przypadku Rossnę, karta Lifestyle Mamy Dzieci również uprawnia do otrzymania rabatów na produkty dziecięce. W tym przypadku rabat „na start” również wynosi 3%. Jednak aby zwiększyć jego wartość o kolejny punkt procentowy, należy odwiedzić Super-Pharm min. 2 razy w ciągu 2 miesięcy i dokonać zakupów za min. 35 zł. Maksymalny rabat, jaki można uzyskać, wynosi jednak 7%. Co ważne, rabatem nie są objęte pieluchy oraz preparaty i przedmioty do początkowego karmienia niemowląt.
Pierwsze Kroki
Każda osoba, która w drogeriach Hebe korzysta ze standardowej karty programu lojalnościowego Hebe i dokona zakupu przynajmniej jednego produktu dla dziecka, zostanie objęta dodatkowym programem lojalnościowym – Pierwsze Kroki. Podstawowy rabat w wysokości 3% może być zwiększany pod warunkiem min. 4 wizyt klienta w drogerii w ciągu 60 dni i zakupu min. jednego produktu z listy produktów programu Pierwsze Kroki. Maksymalny rabat, jaki można uzyskać, również wynosi 10%. Jednak w tym przypadku z karty rabatowej może skorzystać każdy. Produkty, które można kupić w obniżonej cenie, są ściśle określone. Ich aktualną listę można sprawdzić na stronie internetowej drogerii.
Oszczędzanie prostsze niż myślisz
Wbrew pozorom rodzinne oszczędzanie nie jest trudne. Dostępne na rynku programy rabatowe czy lojalnościowe mogą sprawić, że wydatki na produkty codziennego użytku staną się niższe. Warto również porównywać ceny poszczególnych artykułów u konkurencyjnych firm. Może się bowiem okazać, że cena tego samego masła w dwóch różnych sklepach może się różnić nawet kilka złotych.