Serwis o edukacji finansowej dzieci i młodzieży

Wychowanie dziecka a pieniądze

Zachcianki i „potrzeby” dzieci – do jakiego stopnia ulegać w ich spełnianiu

Ile razy w ciągu osiemnastoletniego okresu wychowywania dziecka rodzic słyszy „ja chcę to!” albo „daj mi na tamto!”? Jednak nie wszystkie z tych pobożnych życzeń są rzeczywistymi potrzebami. Do jakiego stopnia ulegać spełnianiu dziecięcych zachcianek?

Czy dziecko powinno dostawać pieniądze za oceny i prace domowe?

Dziecko powinno mieć możliwość samodzielnego zarządzania własnymi finansami. Umożliwia to otrzymywane regularnie kieszonkowe. Jednak niektórzy rodzice nagradzają finansowo dobre oceny czy wykonanie codziennego obowiązku. Niewielu jednak zdaje sobie sprawę, że w ten sposób kształtuje negatywne nawyki u swojej pociechy.

Od kiedy dawać dziecku kieszonkowe i w jakiej wysokości?

Każde dziecko – prędzej czy później – zaczyna się interesować pieniędzmi. Szczególnie wtedy, kiedy jest już w stanie zrozumieć, że za określoną kwotę może kupić wymarzoną zabawkę czy książkę. Jednak czy dziecko powinno otrzymywać od rodziców gotówkę? Czy tradycyjne kieszonkowe sprawdza się w XXI wieku?

Rola kieszonkowego w edukacji finansowej ważne

Małe kwoty regularnie przekazywane dziecku na własne potrzeby są bardzo ważnym elementem budowania jego świadomości finansowej. Kieszonkowe może motywować młodego człowieka do oszczędzania i właściwego planowania swoich wydatków – pod warunkiem, że rodzic powierza mu pieniądze z rozmysłem i według przemyślanego planu.